خرید و مشاوره فنی: 33554409-026

موتور برق مناسب برای پمپ کفکش

استفاده از موتور برق 3 کیلووات جهت راه اندازی کفکش

فهرست مطالب

موتور برق مناسب کفکش کدام است؟

کفکش‌ها از بهترین پمپ‌ها برای تأمین آب در خانه باغ‌ها، ساختمان‌های ویلایی، خانه‌های روستایی و حتی فعالیت‌های باغبانی و گلخانه داری هستند. زمانی ‌که به آب شهری دسترسی ندارید و باید آب مورد نیاز را از بستر رودخانه، چاه و یا استخر تهیه کنید، این کفکش‌ها هستند که می‌توانند مطمئن و پیوسته حجم قابل ‌توجه آب را پمپاژ کنند. اما موتور برق مناسب کفکش چیست؟

عموماً در مناطق روستایی، زمین‌های دوردست زراعی و باغات که فاقد امکانات هستند، به استفاده از انواع کفکش نیاز داریم. تا زمانی ‌که به برق شهری دسترسی دارید، به‌ راحتی می‌توانید کفکش مورد نیاز خود را راه‌اندازی کنید. با این ‌وجود احتمالا قطعی برق و یا عدم وجود برق باعث می‌شود تا در تکاپوی راه‌اندازی موتور برق باشید. در این ‌صورت لازم است تا موتور برق مناسب کفکش خود را تهیه کنید. در این مقاله به راهنمای انتخاب موتور برق برای کفکش می‌پردازیم.

مصرف برق انواع کفکش

برای‌ آنکه بتوانید موتور برق مناسب کفکش‌ها را انتخاب کنید، لازم است تا آگاهانه از مقدار مصرف توان الکتریکی خود کفکش‌ها اطلاعات کامل داشته باشید. کفکش‌ها متفاوت هستند؛ اما در کل همگی آنها را براساس مقدار سایز دهانه پمپ در تیپ‌های ۱ الی ۳ اینچ دسته‌ بندی می‌کنند. هر اندازه قطر دهانه پمپ بزرگتر باشد، قاعدتاً مقدار مکش آب بیشتر است و جهت کارکرد به نصب موتور الکتریکی با توان و مصرف بالاتری نیاز داریم.

موتور برق مناسب جهت راه اندازی کفکش در

مصرف برق کفکش ۱ اینچ

کفکش‌های ۱ اینچی کوچکترین سایز در طراحی پمپ آب‌های کشاورزی و چاه هستند که از آنها حتی می‌توانیم برای پمپاژ آب استخرها، نهرها و چاه‌های کم‌عمق جهت مصارف باغبانی و یا گلخانه‌های کوچک نیز استفاده کنیم. مقدار توان مصرفی این پمپ‌ها با توجه به نوع موتور الکتریکی نصب شده و ارتفاع هد پمپ محاسبه می‌شود که در حدود ۴۰۰ الی ۷۵۰ وات است. برای راه‌اندازی چنین پمپ‌هایی به حداقل ۱ الی ۲ کیلو وات توان الکتریکی نیاز داریم تا علاوه ‌بر راه‌اندازی پمپ قابلیت پوشش نیاز دیگر مصرف‌کننده‌ها نیز فراهم شود. موتور برق مناسب کفکش ۱ اینچ می‌تواند با توان حداقل 1.2 کیلو وات باشد. البته در مدل‌هایی که ارتفاع هد آنها بیش ‌از ۲۰ متر است، توصیه می‌کنیم که از موتور برق ۳ کیلو وات معمولی استفاده کنید.

مصرف برق کفکش دو اینچ

کفکش‌های ۲ اینچی از کاربردی‌ترین مدل‌ها هستند که علاوه ‌بر پوشش نیازهای خانگی، خانه باغ‌ها، فضاهای روستایی مناسب تأمین آب مراکز دامداری و گلخانه‌ای استفاده می‌شوند. در عموم این مدل‌های ۲ اینچی معمولاً از الکتروموتورهای ۱.۱ کیلو وات استفاده می‌کنند که با در نظر گرفتن دیگر مصرف‌کننده‌ها در محیط ساختمانی یا کارگاه و گلخانه بهتر است تا حداقل توان موتور برق مناسب کفکش را در حدود 4 کیلو وات در نظر بگیرید. در این ‌صورت توصیه می‌کنیم که از موتور برق 5 کیلو وات استفاده کنید.

مصرف برق کفکش ۳ اینچ

برای طراحی کفکش‌های ۳ اینچ نیز معمولاً از الکتروموتورهای تک‌فاز 1.5 الی 2.2 کیلو وات استفاده می‌کنند که در این ‌صورت توان مورد نیاز راه‌اندازی آنها جهت پوشش دیگر تجهیزات بالغ بر 5 الی 6.5 کیلو وات است و به همین جهت به یک موتور برق 6.5 کیلووات الی موتور برق 8.5 کیلووات نیاز خواهید داشت. 

جدول تناسب توان موتور برق با کفکش
نوع کفکشتوان مصرف برق (کیلو وات)توان موتور برق مورد نیاز (کیلو وات)محدوده پیشنهادی موتور برق
کفکش ۱ اینچ ارتفاع پایین0.5 کیلووات1.5 کیلوواتموتور برق 2 کیلووات
کفکش ۱ اینچ ارتفاع بالا0.75 کیلووات2.2 کیلوواتموتور برق ۳ کیلو وات
کفکش ۲ اینچ ارتفاع پایین0.75 کیلووات2.2 کیلوواتموتور برق ۳ کیلو وات
کفکش ۲ اینچ ارتفاع بالا1.5 کیلووات 4 کیلوواتموتور برق 5 کیلووات
کفکش ۳ اینچ2.2 کیلووات6.5 کیلوواتموتور برق 8 کیلووات

انتخاب موتور برق مناسب برای کفکش

مقدار توان موتور برق مورد نیاز لزوماً با مقدار توان مصرفی کفکش برابر نیست؛ بلکه لازم است تا مقدار توان موتور برق را تا حدودی بالاتر در نظر بگیرید. به‌ عنوان مثال اگر از کفکش با توان مصرفی 0.75 کیلو وات یا معادل ۱ اسب بخار استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که از موتور برق با حداقل توان ۳ کیلو وات برای راه‌اندازی آن استفاده کنید. چرا که این مقدار ۳ کیلو وات حداکثر ظرفیت کارکرد لحظه‌ای موتور برق است و قاعدتاً نباید اجازه دهید که موتور برق شما در حداکثر توان برای مدت طولانی کار کند. اگر توان موتور برق را با توان کفکش یکی در نظر بگیرید، در حین کار به مولد فشار بسیار زیادی وارد می‌شود. 

استفاده از کفکش در سایزهای مختلف جهت آب کشی از چاه

در مثال پیش‌رو اگر چه حداکثر توان سیم‌پیچ موتور برق، ۳ کیلو وات است؛ اما در شرایط نامی برای توان در حدود 2 الی 2.5 کیلو وات دست‌ به‌ کار شده که محدوده ایده‌آلی برای راه‌اندازی کفکش‌های ۱ اسب بخار است.

همچنین در انتخاب موتور برق مناسب کفکش موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نوع سیم‌پیچ مسی باشد: موتور برق برای کفکش از نوع سیم پیچ تمام مس تهیه کنید. چنین موتور برق‌هایی راندمان تولید توان مناسبی دارند و با مصرف انرژی کمتر می‌تواند توان کافی برای آغاز به ‌کار کفکش شما را تولید نمایند.
  • برند معتبر باشد: تنها به موتور برق‌های طراحی ‌شده توسط برندهای معتبر بازار اعتماد کنید. توجه کنید که هدف از راه‌اندازی موتور برق برای کارکرد کفکش‌ها در شرایط بحرانی است. قاعدتاً در زمان‌هایی که به برق شهری دسترسی ندارید، مهم است که از موتور برق مطمئن و کارآمد که احتمال خرابی آن ناچیز است، استفاده کنید. موتور برق‌های تولید شده از برندهای معتبر از چنین اطمینانی برای کار تحت هر شرایطی برخوردار هستند.
  • یک سایز بالاتر تهیه کنید: اگر چه مقدار مصرف برق کفکش‌ها اندازه معینی دارد و به ‌راحتی می‌توانیم از روی اطلاعات توان مصرفی موتور الکتریکی آنها در مورد مقدار توان مصرفی تصمیم‌گیری کنیم؛ اما توصیه شده ‌است که در نهایت موتور برق با یک سایز بالاتر از توان محاسبه شده را تهیه کنید. این توان اضافی برای ایجاد اطمینان است که تحت هر شرایطی و حتی راه‌اندازی مصرف‌کنندگان دیگر مثلاً چند عدد روشنایی اضافی، موتور برق توان کافی را در اختیار دارد. به ‌این ‌ترتیب اگر چه برای تهیه موتور برق با یک سایز بالاتر هزینه بیشتری را پرداخت خواهید کرد؛ اما در نهایت مطمئن هستید که می‌توانید در کنار پمپ کفکش از دیگر تجهیزات سبک الکتریکی نیز استفاده کنید.
کفکش در سایزهای مختلف جهت آبرسانی با قدرت بالا

 

  • منظور از توان راه‌اندازی کفکش چیست؟ چه تأثیری در انتخاب موتور برق دارد؟

    توان راه‌اندازی موتورهای الکتریکی همواره بیشتر از توان عملکرد دائمی آنها است. این ماجرا در مورد راه‌اندازی کفکش‌ها نیز صادق است. لذا توان موتور برق باید با توجه به توان راه‌اندازی انتخاب شود که در عملکرد طولانی، توان نامی الکتروموتور کفکش را تأمین می‌کند.

  • روش سرانگشتی محاسبه توان راه‌اندازی کفکش برای موتور برق چیست؟

    در پلاک موتور الکتریکی کفکش به اطلاعاتی مانند توان نامی دسترسی دارید. حالا اگر این مقدار را در عدد 1.8 ضرب کنید، مقدار توان راه‌اندازی موتور کفکش را محاسبه خواهید کرد.

  • روش صحیح راه‌اندازی کفکش با موتور برق چگونه است؟

    موتور برق را برای باید در شرایط بی باری راه‌اندازی کنید. لذا توصیه می‌کنیم که در مسیر اتصال الکتریکی پمپ کفکش یک کلید تعبیه شده باشد. حتماً پس‌ از راه‌اندازی کامل موتور برق مادامیکه شرایط کار آن ثابت است، برای اتصال الکتریکی کفکش اقدام کنید.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: