خرید و مشاوره فنی: 33554409-026

موتور برق مناسب برای جوشکاری

شخص در حال جوشکاری و استفاده از موتور برق برای تولید توان دستگاه جوش

فهرست مطالب

استفاده از جریان برق در طول روز امری عادی می‌باشد. از این‌رو در مواقع قطعی برق، زندگی روزانه‌ی ما با اختلال مواجه می‌شود. در شرایط دیگری نیز دور بودن منطقه‌ی زندگی از شبکه توزیع برق، موجب می‌شود تا اشخاص به فکر وسیله‌ای جایگزین برای تولید برق مصرفی خود بیافتند. امروزه و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تولید برق توسط سلول‌های خورشیدی، انرژی باد، باطری و دستگاه‌های UPS، موتور برق و ... انجام می‌گیرید. با توجه به شرایط کشور ما و قیمت تمام شده‌ی دستگاه‌های ذکر شده، معمولا انتخاب افراد، موتور برق می‌باشد. در بین انواع موتور برق نیز با توجه به فضای مورد استفاده و دسترسی به سوخت آن، انتخاب موتور برق بنزینی و موتور برق گازوئیلی نسبت به موتور برق گازی، اولویت بالاتری را دارا می‌باشد.

استفاده از موتور برق در جوشکاری

استفاده از برق برای برخی از مشاغل جز لاینفک آن شغل می‌باشد. جوشکاری یکی از این دسته از مشاغل می‌باشد. بعضا جوشکارها در فضایی مجبور به کار هستند که شبکه‌ی توزیع وجود ندارد و یا سیم‌کشی داخلی در آن فضا هنوز انجام نشده است. از این رو استفاده از موتور برق مناسب برای جوشکاری بسیار ضروری می‌باشد.

شخص در حال جوشکاری در کنار موتور برق و دستگاه جوش

پارامترهای مهم برای جوشکارها در انتخاب موتور برق

توان موتور برق برای جوشکاری

مشخصا مهم‌ترین پارامتر در این مورد، توان دستگاه جوش و نوع برق مصرفی آن می‌باشد. دستگاه‌های جوش در توان‌های متفاوت موجود هستند. در نتیجه اولین پارامتر در انتخاب مولد برق برای جوشکاری، محاسبه‌‌ی توان دقیق دستگاه جوش افراد می‌باشد. دستگاه‌های جوش خود به دو دسته‌ی تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند. پس علاوه بر توان، نوع برق خروجی در انتخاب موتور برق مناسب جوشکاری تاثیرگزار می‌باشد.

قابل حمل بودن موتور برق برای جوشکار

با توجه به جابجایی فرد جوشکار در پروژه‌های مختلف، امکان حمل آسان دستگاه مولد برق، بسیار ضروری می‌باشد. وزن دستگاه معلول توان مورد نیاز بوده و کمتر امکان تاثیرگزاری در این بخش را داراست. ولی وجود چرخ با کیفیت بر روی موتور برق، می‌تواند برای انتخاب موتور برق جوشکار، موثر باشد.

حمل موتور برق برای جوشکاری توسط کارگر

نوع سوخت موتور برق برای استفاده در جوشکاری

با توجه به منطقه‌ی کاری شخص جوشکار و شرایط در دسترس بودن سوخت برای مولد انرژی برق، انتخاب معمولا بین دو گزینه‌ی بنزینی و گازوئیلی محدود می‌شود. بنزین معمولا در همه جای ایران در دسترس می‌باشد، ولی تامین سوخت گازوئیل با محدودیت‌هایی همراه است.

حجم باک موتور برق برای استفاده در جوشکاری

با توجه به سایز پروژه‌های شخص جوشکار، و زمان مفید تولید توان توسط موتور برق، تخمین حجم باک دستگاه امکان‌پذیر می‌باشد. اگر در بین کار باک دستگاه خالی شود و شخص مجبور به شارژ مجدد آن شود، علاوه بر اتلاف زمان، نیاز به حمل سوخت توسط شخص جوشکار به محل پروژه وجود خواهد داشت. این نکته را در نظر بگیرید که هر بار شارژ دستگاه زمانی بین نیم ساعت تا یک ساعت معطلی به همراه خواهد داشت. دلیل اصلی این اتلاف وقت نیز، خنک شدن دستگاه به منظور انجام سوخ‌گیری با شرایط ایمن برای فرد می‌باشد.

قیمت موتور برق برای جوشکار

همواره قیمت یکی از پارامترهای مهم در انتخاب وسایل مختلف می‌باشد. هزینه‌ی هر دستگاه، معلول پارامترهای متفاوتی می باشد. در بحث ما عوامل تاثیرگزار بر قیمت دستگاه عبارتند از:

  • برند و کیفیت موتور برق
  • نوع سوخت دستگاه، معمولا موتور برق گازوئیلی به دلیل راندمان بالاتر، سوخت ارزان‌تر، طول عمر بیشتر و ... قیمتی بالاتر دارد.
  • تک فاز یا سه فاز بودن دستگاه
  • تکنولوژی مورد استفاده در دستگاه که به شکل مستقیم بر روی کیفیت توان تحویلی به مصرف کننده، میزان آلودگی صوتی و آلودگی زیست محیطی تاثیرگزار است.
  • نوع استارت دستگاه
  • خدمات و پشتیبانی بعد از فروش

محاسبه توان موتور برق برای دستگاه جوش

همان‌طور که در بالا بیان شد، میزان توان مصرفی توسط دستگاه جوش، پارامتر بسیار مهمی در انتخاب موتور برق مناسب می باشد. به این منظور توضیحاتی در خصوص توان مورد نیاز انواع دستگاه جوش بیان می‌کنیم.

دستگاه‌های جوش با توجه به نوع برق مصرفی و تکنولوژی الکترونیکی مورد استفاده در آن‌ها انواع بسیار متفاوتی را دارا می‌باشند. به این منظور برای تشخیص میزان برق مصرفی نیاز است تا دفترچه‌ی دستگاه را مطالعه نمایید. معمولا پارامتری با عنوان ماکزیمم جریان مصرفی در دفترچه‌ی دستگاه جوش و یا بر روی لیبل پشت دستگاه وجود دارد. این عدد بر حسب آمپر می‌باشد. در دستگاه جوش‌های تک فاز با ضرب این عدد در ۲۲۰ ولت، و در دستگاه‌های جوش سه فاز با ضرب عدد خوانده شده در عدد ۳۳۰ ولت، میزان کیلووات مصرفی دستگاه جوش در ماکزیمم مقدار بدست می‌آید.

سپس به منظور محاسبه‌ی میزان کاوآ یا کیلوولت‌آمپر مصرفی دستگاه، عدد کیلووات بدست آمده را بر عدد ۰.۸ تقسیم می‌کنیم. این عدد مقدار توان مورد نیاز دستگاه جوش بر حسب kVA می باشد که می‌تواند مبنای انتخاب موتور برق مناسب برای جوشکاری باشد. لازم به ذکر است که محاسبات به صورت بدبینانه انجام شده است. در نتیجه نیاز به افزایش عدد بدست آمده نمی‌باشد. ولی با توجه به اینکه دستگاه موتور برق به مرور زمان، دچار کاهش راندمان خواهد شد، معمولا کارشناسان این حوزه، مقدار kVA بدست آمده را مجددا کمی افزایش می‌دهند تا در سال‌های کارکرد دستگاه، شخص جوشکار دچار مشکل نشود.

شخص در حال جوشکاری

 

مثال برای محاسبه

در دستگاه‌های جوش ۲۵۰ آمپری تک فاز، اگر میزان ماکزیمم آمپر مصرفی دستگاه جوش مورد نظر، ۳۵ آمپر باشد، کیلووات مصرفی آن برابر با ۷۷۰۰ = ۳۵ × ۲۲۰ وات می‌باشد. میزان کاوآ ۹۶۰۰ = ۰.۸ / ۷۷۰۰ ولت‌آمپر شده و در نتیجه موتور برق مناسب برای این دستگاه جوش برابر با ۱۰ کاوا می‌باشد. ولی همان‌طور که در بالا بیان شد، انتخاب ۱۲ کاوآ انتخابی بهتر برای پوشش کاهش راندمان دستگاه در طول عملکرد آن می‌باشد.

در زیر جدولی برای بدست آوردن موتور برق مناسب برای جوش آورده شده است. مجددا ذکر این نکته ضروری می‌باشد که این اعداد فقط جنبه ی مثال را دارا می‌باشند. در عمل نیاز است تا محاسبات بالا برای هر دستگاهی به طور مجزا و با توجه به دفترچه‌ی راهنمای دستگاه جوش انجام گیرد.

توان موتور برق پیشنهادی برای دستگاه جوش
آمپر خروجی دستگاه جوشحداقل ایده‌آل
تا ۱۶۰ آمپر۵.۶ کاوآ۶.۴ کاوآ
۱۶۰ تا ۲۰۰ آمپر۶.۴ کاوآ۸ کاوآ
بیش از ۲۰۰ آمپر۱۰ کاوآ۱۲ کاوآ

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    تعداد زیاد موتور برق بنزینی در توان های مختلف زرد رنگ

    عیب یابی و دلایل خرابی موتور برق بنزینی

    دلایل متعددی برای خرابی موتور برق وجود دارد اما مهم آن است که زمینه پیدا شدن این خرابی را به درستی عیب یابی کنید. در این مطلب به راهنمای عیب یابی موتور برق پرداخته ایم.

    کولر گازی و خانواده‌ای خوشحال

    موتور برق مناسب برای کولر گازی

    به منظور انتخاب موتور برق برای کولر گازی، نیاز است تا ماکزیمم مقدار مصرف برق سیستم سرمایشی محاسبه گردد. بهترین مرجع، دفترچه‌ی راهنمای کولر گازی می‌باشد.

    موتور برق مناسب برای یخچال

    موتور برق مناسب برای یخچال

    مهم‌ترین پارامتر تاثیرگزار در انتخاب موتور برق برای راه‌اندازی یخچال، توان مصرفی یخچال در لحظه‌ی استارت و هم‌چنین در حالت کارکرد طولانی مدت می‌باشد.

    10 مدل از پرفروشترین موتور برق های بنزینی

    10 برند پرفروش موتور برق ایران در سال 1403

    برندهای تولید کننده موتور برق متنوع هستند . با این وجود برای شناسایی بهترین آنها در این مطلب به ده تا از برندهای برتر تولید کننده موتور برق اشاره کرده ایم.

    موتور برق جهت روشن کردن دستگاه میلگرد بر

    موتور برق مناسب میلگرد بر

    موتور برق مناسب میلگرد بر باید در حد توان کافی مدل های 2 و یا 3 اسب باشد. همچنین بهتر است که از نوع گازوئیلی و برای کار در شرایط سیار تهیه کنید.

    روشن نمودن سیستم خنک نمودن گلخانه توسط موتور برق

    موتور برق مناسب گلخانه

    گلخانه برای گرمایش، سرمایش، روشنایی و آبیاری از انواع دستگاه استفاده خواهد کرد. موتور برق مناسب گلخانه باید توان کافی برای راه‌اندازی تمامی این تجهیزات را دارا باشد.

    موتور برق هیوندای جهت راه اندازی پمپ آب خانگی

    موتور برق مناسب پمپ آب خانگی

    فاکتورهای زیادی در انتخاب موتور برق برای پمپ آب تأثیرگذار هستند. نوع مصرف‌کننده، ابعاد پمپ، نوع برق مصرفی پمپ و تکنولوژی ساخت آن و… در این ‌باره نقش دارند.

    استفاده از موتور برق جهت هیئت ها و مراسم عزاداری محرم

    موتور برق مناسب هیئت ها و مراسم عزاداری

    موتور برق مناسب هیئت ها را با توجه به مجموع توان بلندگوها، سیستم روشنایی و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی انتخاب می‌کنند.

    استفاده از موتور برق جهت روشن نمودن یونیت دندانپزشکی

    موتور برق مناسب دندانپزشکی

    برای انتخاب موتور برق مناسب دندانپزشکی لازم است تا توان مصرفی یونیت را در کنار توان کمپرسور و سیستم کولر گازی محاسبه کنید.

    استفاده از موتور برق جهت روشن کردن دستگاه ماینر

    موتور برق مناسب ماینر

    موتور برق مناسب ماینر باید از نوع سیم پیچ تمام مس و سایلنت باشد. در عین حال توانایی تامین توانی فراتر از نیاز ماینرها را تامین نماید.

    استفاده از موتوربرق گازی جهت روشن کردن وسایل در کمپینگ

    موتور برق مناسب برای مسافرت یا کمپینگ

    موتور برق مناسب کمپینگ باید طراحی کوچک ، سبک و قابل حمل داشته باشد. در عین حال کم صدا و کم مصرف باشد. در این صفحه از شرایط ایده آل موتور برق مسافرتی صحبت شده است.

    اجزا موتور برق بنزینی

    اجزا و قطعات موتور برق بنزینی

    دستگاه موتور برق بنزینی اجزا و قطعات بسیار زیادی را در خود جمع کرده که در صورت کارکرد صحیح و با دقت این قطعات، موتور برق بدون مشکل عملکرد خود را انجام خواهد داد.

    استفاده از موتور برق بنزینی جهت راه اندازی سنگ فرز

    موتور برق مناسب برای سنگ فرز

    در انتخاب موتور برق جهت راه‌اندازی سنگ فرز، گزینش را بر اساس جریان مصرفی سنگ فرز محاسبه می‌کنند. خرید موتور برق مناسب سنگ فرز با بهترین قیمت و کیفیت در نیکا ژنراتور

    استفاده از موتور برق جهت راه اندازی چکش تخریب

    موتور برق مناسب برای چکش تخریب

    موتور برق مناسب چکش تخریب را بر اساس وزن و توان مصرفی موتور تعیین می‌گردد. خرید بهترین موتور برق مناسب جهت چکش تخریب با بهترین قیمت و کیفیت در نیکا ابزار

    استفاده از موتور برق جهت تامین برق دستگاه بتونیر

    موتور برق مناسب برای روشن کردن بتونیر

    موتور برق مناسب بتونیر را با توجه به نوع میکسر بتن، ظرفیت دیگ و نوع موتور الکتریکی آن انتخاب می‌کنند.

    راه اندازی موتور برق جهت کارهای ساختمانی توسط کارگر ساختمانی

    موتور برق مناسب برای بالابر ساختمانی

    موتور برق مناسب بالابر ساختمانی را بر اساس ظرفیت بالابر و با توجه به فاکتورها مانند نوع سیم پیچ، برند سازنده و نوع سوخت انتخاب می کنند.

    استفاده از موتور برق 3 کیلووات جهت راه اندازی کفکش

    موتور برق مناسب برای پمپ کفکش

    موتور برق مناسب کفکش را از روی توان موتور پمپ با در نظر گرفتن فاکتورهای از قبیل سیم پیچ تمام مس و یا برند معتبر و حتی یک سایز بالاتر از توان مصرفی پمپ انتخاب کنید.

    انواع موتور برق

    راهنمای انتخاب و خرید موتور برق

    در این مطلب قصد داریم تا مهم‌ترین پارامتر‌های تاثیرگزار در انتخاب یک موتور برق مناسب را در اختیار شما بگذاریم.

    شخص در حال تعمیر موتور برق بنزینی

    علت برق ندادن موتور برق بنزینی

    هرگونه مشکل در بخش موتور، می‌تواند منجر به بروز نوسان و یا قطعی در بخش ولتاژ خروجی شود. کثیف بودن فیلتر هوا، کیفیت پایین سوخت مصرفی و ...

    شخص در حال راه اندازی موتور برق در باغ

    موتور برق مناسب برای باغ

    به منظور آشنایی با پارامترهای مهم در انتخاب موتور برق برای باغ کشاورزی، با مطالعه‌ی این مطلب همراه ما باشید.

    اتضال موتور برق به برق ساختمان

    نحوه اتصال موتور برق به برق ساختمان

    بعد از انتخاب هر نوعی از انواع دستگاه موتور برق، نیاز دارید تا خروجی دستگاه را به بخش مصرف‌کننده متصل کنید. نقشه‌ی سیم کشی و دانش فنی شخص انجام دهنده بسیار مهم می‌باشد.

    مراحل راه اندازی موتور برق

    مراحل راه اندازی موتور برق

    به منظور آشنایی با مراحل راه‌اندازی موتور برق و همچنین ملاحظات مربوط به نگهداری این وسیله‌ی کاربردی و بعضا گران قیمت، با ما همراه باشید.

    انواع روغن موتور برای استفاده در موتور برق بنزینی

    بهترین روغن موتور برای موتور برق بنزینی

    در موتور برق بنزینی در صورت استفاده از روغن مناسب می‌توان به راندمان بالاتری از تولید انرژی مکانیکی از سوخت مصرف شده رسید.

    راه‌کار برای کاهش صدای موتور برق

    در صورت استفاده از راه‌کارهای بیان شده در این مقاله، می‌توان به میزان قابل توجهی صدای نویز دستگاه را کاهش داد.

    میزان مصرف سوخت موتور برق بنزینی

    میزان مصرف سوخت معلول پارامترهای متفاوتی می‌باشد و نمی‌توان مصرف سوخت موتور برق بنزینی را به طور دقیق بیان نمود.

    کنتور برق خانگی

    محاسبه توان مصرفی وسایل برقی

    به کمک این ماشین حساب می‌توانید مقدار مصرف برق خود را بدست آورده و اقدام به تهیه موتور برق مناسب نمایید.

    شخص در حال روشن کردن موتور برق

    انواع سیستم استارت موتور برق

    با وجود همه‌گیر شدن استفاده از موتور برق، روشن کردن این دستگاه باید راحت باشد. به همین دلیل انواع سیستم‌های راه‌اندازی برای موتور برق‌ها ایجاد شده‌اند.

    شخص در حال تعمیر ریپ زدن در موتور برق بنزینی

    علت ریپ زدن موتور برق بنزینی

    یکی از شایع‌ترین مشکلات در استفاده از موتور برق بنزینی، ریپ زدن دستگاه حین روشن شدن و نیز در حین کارکرد می‌باشد.

    شخص در حال بررسی موتور برق بنزینی

    نکات ایمنی در استفاده از موتور برق بنزینی

    در استفاده از موتور برق بنزینی به دلیل وجود جریان برق و هم‌چنین سوخت بنزین، نکات ایمنی بیشتر باید مورد بازبینی قرار بگیرند.

    موتور برق بنزینی

    عملکرد موتور برق بنزینی چگونه است؟

    در عملکرد موتور برق بنزینی، انرژی حاصل از سوخت بنزین، توان حرکتی بخش ژنراتور را فعال نموده و ژنراتور انرژی برق تولید می‌کند.

    کاوآ یا کاوا چیست؟

    کاوآ یا کیلو ولت آمپر، واحد اندازه گیری توان ظاهری می‌باشد. این توان در مدارهای AC مطرح بوده و در مورد توان خروجی موتور برق بسیار استفاده می‌شود.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: