خرید و مشاوره فنی: 33554409-026

موتور برق مناسب پمپ آب خانگی

موتور برق هیوندای جهت راه اندازی پمپ آب خانگی

فهرست مطالب

 پمپ آب از کلیدی‌ترین تجهیزات ساختمان‌های مسکونی است. در شرایطی که نمی‌توانیم به ‌شدت فشار آب شهری اکتفا کنیم و یا قرار است تا آب را از طریق مکش چاه تأمین نماییم، استفاده از پمپ آب خانگی اجتناب‌ ناپذیر است. با این ‌وجود اگر به برق شهری دسترسی نداشته باشید، برای راه اندازی پمپ آب خانگی، بهترین موتور برق را چگونه تهیه می‌کنید؟

فاکتورهای زیادی در انتخاب موتور برق برای پمپ آب تأثیرگذار هستند. نوع مصرف‌کننده، ابعاد پمپ، نوع برق مصرفی پمپ و تکنولوژی ساخت آن و… در این ‌باره نقش دارند. اما مهمترین فاکتور توجه به توان پمپ آب است. موتور برق مناسب پمپ آب خانگی باید به ‌طور کامل توان مصرفی پمپ آب را پوشش داده و حتی اندکی بالاتر باشد تا به ‌این ‌ترتیب علاوه ‌بر پمپ برای راه‌اندازی دیگر تجهیزات مانند چند عدد روشنایی استفاده شود. با این تعریف انتخاب موتور برق برای پمپ آب را با توجه به ظرفیت پمپ‌ها به‌ قرار زیر تخمین می‌زنیم.

مصرف برق پمپ آب خانگی

هر پمپ آب خانگی یک مصرف ‌کننده جریان برق است که با توجه به طراحی دوار و تولید توان بالا یکی از اصلی‌ترین مصرف ‌کننده‌های ساختمانی محسوب می‌شود. لذا وقتی برای انتخاب موتور برق مناسب پمپ آب خانگی دست‌ به‌ کار هستیم، کافی است تا مقدار جریان و توان مصرفی هر پمپ را محاسبه کنیم. از روی این عدد می‌توانیم در مورد موتور برق انتخابی تصمیم‌گیری نماییم.

توان موتور برق موردنیاز جهت راه اندازی پمپ آب خانگی

مصرف برق پمپ آب خانگی 0.5 اسب

پمپ آب‌های 0.5 اسب کوچکترین سایز استاندارد برای فضاهای ساختمانی هستند. این پمپ‌ها را در مدل‌های گوناگون از انواع کف‌کش تا پمپ‌های پره‌ای و یا بشقابی و… طراحی می‌کنند. این پمپ‌ها مناسب تأمین آب یک واحد خانه کامل هستند و مصرف برق چندان زیادی ندارند. در کل برای استارت اولیه این پمپ‌ها به حداقل ۱ کیلو وات توان الکتریکی نیاز داریم. لذا در کل برای پوشش مصرف‌کنندگان متفرقه توصیه می‌کنیم که از موتور برق‌های 1.5 کیلو وات برای راه‌اندازی این پمپ‌های 0.5 اسب استفاده کنید.

مصرف برق پمپ آب خانگی ۱ اسب

پمپ آب خانگی ۱ اسب از کاربردی‌ترین مدل پمپ‌ها است که برای پوشش نیاز کامل یک واحد خانه بزرگ کفایت می‌کند. این پمپ‌های ۱ اسب نیز در انواع مدل‌های کف‌کش، پمپ‌های پره‌ای، بشقابی و… طراحی می‌شوند.

برای راه‌اندازی این پمپ‌ها به حداقل توان 2.5 کیلو وات برق تک‌فاز نیاز داریم. با در نظر گرفتن این مقدار مصرف برق در لحظه راه‌اندازی، توصیه می‌کنیم که از موتور برق با توان ۳ کیلو وات جهت راه‌اندازی پمپ‌های ۱ اسب خانگی استفاده کنید.

مصرف برق پمپ آب خانگی یک‌ونیم اسب

پمپ آب‌های 1.5 اسب یکی دیگر از توان‌های کاملاً کاربردی است که برای پوشش نیازهای ساختمان‌های ویلایی تا ساختمان‌های 2 طبقه و یا ساختمان ۳ طبقه با تعداد واحد کم کفایت می‌کند. توان راه‌اندازی این مدل‌های 1.5 اسب نیز بالغ بر 2.5 کیلو وات است. با توجه به اینکه از موتور برق برای پمپ آب انتظار راه‌اندازی تجهیزات اضافه‌تر نیز داریم، لذا بهتر است تا فراتر از مولدهای خانگی به سراغ مولدهای نیمه کارگاهی با توان 3 کیلو وات برویم.

مصرف برق پمپ آب خانگی ۲ اسب

پمپ آب‌های ۲ اسب کاربردی‌ترین نوع پمپ آب‌های خانگی است که مناسب نیازهای آپارتمانی طراحی ‌شده است. یک ساختمان آپارتمانی ۳ طبقه شهری و کم واحد به ‌راحتی می‌تواند از این پمپ‌ها با توان ۲ اسب برای پوشش نیازهای خود استفاده کند. توان راه‌اندازی این مدل‌های ۲ اسب نیز بالغ بر 4.5 کیلو وات محاسبه شده ‌است. با این حساب و در صورتی ‌که از وسایل جانبی چندان زیادی استفاده نمی‌کنید، موتور برق 6 کیلووات مناسب پمپ آب 2 اسب است. 

پمپ آب خانگی به همراه ست کنترل و توان موتور برق موردنیاز برای راه اندازی آن

مصرف برق پمپ آب خانگی دو و نیم اسب

پمپ آب‌های 2.5 اسب در سطح بالای مدل‌های ساختمانی از نوع معمولی قرار دارند. مدل‌های قوی‌تر را عموماً به شکل پوستر پمپ نصب می‌کنند که تشریح شرایط نصب و راه‌اندازی آن متفاوت از موضوع این مقاله است. در کل توان کافی برای استارت اولیه پمپ آب‌های 2.5 اسب بالغ بر 4.5 کیلو وات است. در این ‌صورت به یک موتور برق در بازه 6.5 الی 7 کیلو وات از نوع تکفاز برای راه‌اندازی این پمپ و چند تجهیز جانبی نیاز داریم.

مصرف برق پمپ آب خانگی ۳ اسب

پمپ‌های ۳ اسب بالاترین سطح توان طراحی ‌شده از پمپ آب‌های خانگی است. این پمپ‌ها به ‌تنهایی قادر هستند تا حجم آب قابل‌ توجه چندین واحد خانه را تأمین نمایند. آنچنان که حتی می‌توانیم از آنها در پوشش نیازهای سبک صنعتی مانند دامداری‌ها و مرغداری‌ها و… نیز استفاده کنیم. هر چند عموماً برای خانه باغ‌های بزرگ و یا آپارتمان‌های متوسط کارایی دارند. توان راه‌اندازی این مدل‌ها نیز بالغ بر 4.5 کیلو وات است و باید از موتور برق 7.5 کیلووات برای راه‌اندازی آن استفاده کنیم.

انواع پمپ آب خانگی و توان موردنیاز برای راه اندازی آن

 

جدول کامل مصرف پمپ آب خانگی
نوع پمپ (اسب بخار)توان راه‌اندازی (KW)توان موتور برق پیشنهادی (KW)
0.511.5
12.23
1.52.73
23.76
2.54.67
36.57.5

موتور برق مناسب پمپ آب

در این مطلب به دسته‌بندی پمپ آب‌های خانگی براساس مقدار توان مصرفی آنها پرداخته‌ایم. البته معیار ما برای محاسبه توان مصرفی حداکثر توان لحظه‌ی راه‌اندازی پمپ است. اگر چه مقدار توان مصرفی پس‌ از راه‌اندازی افت پیدا می‌کند؛ اما باید توان هر چند کوتاه لحظه راه‌اندازی را به ‌طور کامل پوشش دهیم. بر این اساس مقدار توان راه‌اندازی پمپ‌ها در محدوده ۱ الی 6.5 کیلو وات قرار دارد.

به تفکیک نوع پمپ لازم است تا مقدار توان موتور برق مناسب پمپ آب خانگی اندکی بالاتر از توان محاسبه شده باشد. اما در قدم نهایی مادامیکه موتور برق مناسب پمپ آب خانگی را با توجه به توان مصرفی پمپ آب‌ها محاسبه می‌کنید، لازم است تا به چند نکته ساده نیز توجه نمایید. از قبیل:

  • دستگاه را از برند معتبر تهیه کنید.
  • دستگاه شما دارای سیم پیچ تمام مس باشد.
  • توان دستگاه را یک پله بالاتر از توان پمپ آب در نظر بگیرید.
  • در صورتی ‌که ظرفیت موتور برق با توان راه‌اندازی پمپ برابر است، چه‌کار کنیم؟

    در این ‌صورت از هیچ وسیله الکتریکی غیر از پمپ آب استفاده نکنید.

  • چگونه توان راه‌اندازی پمپ آب را محاسبه کنیم؟

    توان راه‌اندازی همیشه بالاتر از توان نامی موتور الکتریکی است. مقدار توان راه‌اندازی تقریباً ۲ برابر مقدار توان نامی پمپ است.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: