خرید و مشاوره فنی: 33554409-026

موتور برق مناسب برای بالابر ساختمانی

راه اندازی موتور برق جهت کارهای ساختمانی توسط کارگر ساختمانی

فهرست مطالب

موتور برق مناسب بالابر ساختمانی کدام است؟

بدون تردید بالابر ساختمانی استراتژیک‌ترین دستگاه در پروژه‌های عمرانی خصوصاً فعالیت‌های ساختمان ‌سازی است. اما این دستگاه برای راه‌اندازی به تأمین منبع برق نیاز دارد. در این‌ صورت اگر در پروژه به منبع برق شهری دسترسی نداشته باشید، باید از موتور برق برای بالابر ساختمانی استفاده کنید. با این وجود موتور برق مناسب بالابر ساختمانی کدام است؟

قاعدتاً می‌دانید که بالابرهای ساختمانی در ظرفیت‌های گوناگون هستند و در آنها از انواع الکتروموتورهای تک‌فاز و یا سه فاز استفاده شده‌ است. در این مطلب قصد داریم مقدار توان الکتریکی مورد نیاز بالابر 250 کیلویی تکفاز را بررسی می‌کنیم. 

مصرف برق بالابر ساختمانی

در بالابرهای بسیار کاربردی 25۰ کیلویی از الکتروموتور تکفاز ۳ اسب بخار استفاده ‌شده است. توان این الکتروموتور معادل ۲.۲ کیلو وات است که در شرایط نامی و بدون بار تولید می‌کند. این در حالی است که حین راه‌اندازی بالابرهای ساختمانی با جریان قابل‌ توجه راه‌اندازی روبرو هستیم. لذا مقدار توان مصرفی بالابرها عددی بسیار بزرگتر از توان نامی الکتروموتور است که در این مورد کافی است توان نامی را در عدد 2.5 ضرب کنید. به ‌این ‌ترتیب حداکثر توان مصرفی دستگاه در حالت پیک 8.5 کیلو وات است. از این مقدار برای تهیه موتور برق مناسب بالابر ساختمانی استفاده می‌کنیم.

نصب موتور برق جهت روشن نمودن تجهیزات ساختمانی مختلف

موتور برق مناسب برای روشن کردن بالابر ساختمانی

رعایت حداقل توان مورد نیاز راه‌اندازی بالابرها معیار کلیدی در انتخاب آنها است. بر این اساس مقدار توان راه‌اندازی زیر بار بالابرها را معیار انتخاب خود برای موتور برق مناسب بالابر ساختمانی قرار داده‌ایم. اما صرفاً با تمرکز بر توان موتور برق نمی‌توانیم مدل مناسب را تهیه کنیم. در این انتخاب به معیارهای دیگری نیز نیاز داریم. از قبیل:

نوع سیم‌پیچ مسی باشد

لازم است تا موتور برق از نوع سیم پیچ تمام مس تهیه کنید. تأمین برق برای بالابرهای ساختمانی حساسیت بالایی دارد. زیرا این بالابرها تحت بار راه‌اندازی می‌شوند و در این شرایط دائماً جریان کشی بسیار بالایی در لحظه راه‌اندازی دارند. تنها موتور برق‌هایی که دارای سیم‌پیچ‌های تمام مس هستند، می‌توانند این حجم قابل‌ توجه جریان راه‌اندازی را تأمین نمایند. موتور برق‌های معمولی‌تر مانند مدل‌های تهیه شده از سیم ‌پیچ آلومینیومی کیفیت ساخت پایین و راندمان غیر مطلوب دارند.

حمل موتور برق توسط کارگر ساختمانی در محل پروژه

برند معتبر خریداری شود

 برند، فاکتور تعیین ‌کننده کیفیت ساخت و کارایی موتور برق مناسب بالابر ساختمانی است. بدون تردید بالابرهای ساختمانی ابزاری استراتژیک هستند که بدون حضور آنها ادامه فعالیت ساختمانی غیر ممکن است. این در حالی است که مدت زمان کار و راه اندازی‌های متوالی بالابرها زیاد است. برای موفقیت در پروژه‌های عمرانی باید از منبع برق مطمئن برای دستگاه بالابر استفاده کنید. موتور برق‌های متفرقه از برندهای گمنام ضریب اطمینان کمی دارند و درصد خرابی آنها زیاد است. در چنین شرایطی هرگز نمی‌توانند محصول مطمئن برای کار سخت و دائمی فعالیت‌های عمرانی باشند. نام‌های تجاری از قبیل هوندا، لانسین، راتو، ETQ و… از جمله بهترین برندهای بازار هستند.

موتور برق بنزینی مورد استفاده جهت پروژه های ساختمانی، تکفاز

موتور برق دارای خروجی صنعتی باشد

 خروجی صنعتی برای تأمین ولتاژ تحت جریان بالا طراحی ‌شده است. این خروجی‌ها با مدل خروجی های معمولی در پنل موتور برق‌ها متفاوت هستند و می‌توانند تا جریانی معادل ۳۲ آمپر صنعتی را عبور دهند. خروجی‌های عادی برای مصرف‌کنندگان عادی مثلاً مصرف ‌کننده ساختمانی که جریان کمی دارند، طراحی شده ‌است. از این خروجی‌های عادی نمی‌توانید برای عبور جریان‌های بسیار سنگین برق حین کارکرد بالابرهای ساختمانی استفاده کنید. موتور برق برای بالابر ساختمانی باید خروجی صنعتی داشته باشد تا ظرفیت عبور جریان زیاد دستگاه را تأمین نماید.

توجه به نوع سوخت دستگاه

از آنجا که برای کارکرد بالابرهای ساختمانی به توان قابل ‌توجه همراه کارکرد طولانی نیاز داریم، لذا استفاده از موتور برق دیزل گزینه مناسب‌تری است. خصوصاً که در مناطق دور افتاده به‌ راحتی و بدون خطر می‌توانیم سوخت گازوئیل را تا مدت‌ها ذخیره کنیم. اما در نظر داشته باشید که موتور برق‌های دیزلی در هوای مرطوب و یا هوای سرد عملکرد ایده‌آلی ندارند و بهتر است در چنین اقلیمی از انواع موتور برق بنزینی جهت تأمین توان بالابر ساختمانی استفاده کنید. در حال‌ حاضر موتور برق دیزلی برندهای کاما، کوپ، چانگفا و… از بهترین‌های بازار هستند.

عدم استفاده همزمان موتور برق برای بالابر و تجهیزات دیگر

توان راه‌اندازی بالابرهای ساختمانی آن‌قدر زیاد است که دیگر قدرتی برای راه‌اندازی تجهیزات متفرقه برقی باقی نمی‌ماند. در مدت زمانی ‌که بالابر ساختمانی فعال است، توصیه می‌کنیم که از دیگر تجهیزات الکتریکی حتی روشنایی استفاده نکنید. در این ‌صورت تمام توان تولید شده موتور برق صرف کارکرد بالابر ساختمانی شده و دستگاه متحمل فشار مضاعف نخواهد شد.

 

  • برای جلوگیری از آسیب موتور بالابر در صورت نوسان ولتاژ موتور برق چه‌کار کنیم؟

    این نوسان ولتاژ بالابر تحت بارهای سنگین طبیعی است؛ اما مشکلات جدی به‌ دنبال دارد. لذا توصیه می‌کنیم که از کابل برق قوی جهت حداقل افت ولتاژ استفاده کنید.

  • برای بالابر ساختمانی تک‌فاز ۲۵۰ کیلو ۲ اسب از چه نوع موتور برق استفاده کنیم؟

    بالابرهای ۲ اسب نمونه‌های کوچک اما کاربردی هستند و در آنها عموماً از موتور الکتریکی موتوژن استفاده ‌شده است. برای این نوع بالابر توصیه می‌کنیم که از موتور برق با توان حداقل 6.5 کیلو وات استفاده کنید.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: