خرید و مشاوره فنی: 33554409-026

موتور برق مناسب گلخانه

روشن نمودن سیستم خنک نمودن گلخانه توسط موتور برق

فهرست مطالب

گلخانه‌ها معمولاً در مناطق روستایی و یا زمین‌های کشاورزی حاشیه شهرها دایر می‌شوند. این در حالی است که برای ایجاد اکوسیستم مستقل داخل محیط گلخانه به استفاده از توان الکتریکی نیاز داریم. تعداد تجهیزات برق گلخانه زیاد است و قاعدتاً لازم است تا از موتور برق مناسب گلخانه تهیه کنید؛ اما این موتور برق مناسب کدام است؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟ در کل آیتم‌های تأثیرگذار برای انتخاب مولدی مناسب چیست؟

موتور برق مناسب گلخانه را با توجه به مصرف‌ کنندگان در این محیط انتخاب می‌کنند. یک گلخانه برای گرمایش، سرمایش، روشنایی و حتی آبیاری از چندین نوع دستگاه و سیستم اتوماتیک استفاده خواهد کرد. موتور برق مناسب گلخانه باید توان کافی برای راه‌اندازی هم‌زمان تمامی این تجهیزات را تأمین نماید. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی تجهیزات گلخانه‌ای مقدار توان مورد نیاز چنین فضاها را با توجه به نوع مصرف‌ کننده‌ها تخمین زده و مولد مناسب را انتخاب کنیم.

موتور برق ایده آل برای روشن کردن سیستم فن گلخانه

محاسبه توان مصرفی مورد نیاز گلخانه

گلخانه‌ها محیط‌های بسته هستند که در خود یک اکوسیستم پایدار دارند. به‌ این ‌ترتیب مستقل از شرایط جوی محیط آزاد برای کاشت و برداشت هر نوع محصول استفاده می‌شوند. آنچه مسلم است، برای ایجاد فضایی پایدار در محیط گلخانه‌ای که در آن سطح دما و رطوبت در حد مناسب قرار بگیرد، باید از چندین نوع تجهیز الکتریکی استفاده کنید. توان مصرفی موتور برق نیز براساس توان کل مصرف‌کنندگان این فضا محاسبه می‌شود. اما این مصرف‌کنندگان چه هستند؟

تجهیزات مختلف مورد استفاده در گلخانه

سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه

کنترل دما چالش جدی برای راه‌اندازی فضاهای گلخانه‌ای است. محیط گلخانه در اثر تابش آفتاب ایام تابستان به ‌سرعت گرم می‌شود. در عین ‌حال سرمای زمستان به ‌راحتی از جداره نازک گلخانه عبور کرده و محیط را کاملاً سرد می‌کند. در این ‌صورت پرورش گیاهان غیر ممکن است. برای تقابل با این مشکلات از انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی استفاده می‌کنند.

سیستم‌های خنک‌ کننده گلخانه‌ای متنوع است. سیستم پد و فن گلخانه متداول‌ترین روش است که به شکل سرمایش تبخیری کل محیط را در مدت زمان کوتاه خنک می‌کند. در این سیستم‌ها پمپ آب و فن‌های آکسیال مصرف ‌کننده نهایی هستند. تعداد فن‌ها، ابعاد و قدرت آنها نیز با توجه به ابعاد گلخانه محاسبه می‌شود. سیستم مه پاش دیگر روش خنک کردن گلخانه است که کارایی آن کمتر از سیستم‌های پد و فن بوده و موتور پمپ، مصرف‌ کننده اصلی آن محسوب می‌شود.

اما در سمت دیگر ماجرا سیستم گرمایش قرار دارد که در ایام زمستان فعال می‌شود. این سیستم‌های گرمایشی در دو مدل گرمایش موضعی و یا مرکزی تفکیک می‌شوند. در گرمایش موضعی از چندین دستگاه هیتر برای گرم شدن کل محیط اما به شکل جدا از هم استفاده می‌کنند. این در حالی است که ساختمان‌های بلند دارای سیستم گرمایش مرکزی هستند. جت هیتر گلخانه و گرما تاب‌ها از دیگر تجهیزات گرمایش محسوب می‌شوند.

روشنایی گلخانه

تولید نور مصنوعی از بخش‌های کلیدی در تجهیز و راه‌اندازی سالن‌های گلخانه‌ای است. اما این نور مصنوعی باید محاسبه شده تولید شود. در غیر این صورت مستعد خسارات جبران ‌ناپذیر به گیاهان گلخانه‌ای است. از نگاه فنی روشنایی گلخانه را با توجه به حجم نور طبیعی برآورده می‌کنند. نورپردازی با استفاده از لامپ‌های LED بهترین ایده برای روشنایی گلخانه است. برای بررسی مقدار نور مورد نیاز نیز لازم است تا نوع گیاهان را شناسایی کنید. بهترین لامپ‌ها برای تولید روشنایی گلخانه به‌ قرار زیر هستند:

  • لامپ فلورسنت
  • لامپ گازی HTD (در دسته‌بندی لامپ‌های سربی، هالوژن و جیوه‌ای)
  • لامپ‌های رشته‌ای
  • لامپ LED

به ‌طور کلی برای ایجاد روشنایی مناسب گلخانه به طیف نوری در بازه‌ای ۳۹۰ الی ۷۰۰ نانومتر نیاز دارید. لذا مهم است که نوع لامپ‌ها و تعداد آنها را با توجه به ابعاد گلخانه و نوع گیاهان انتخاب کنید. در نهایت نیز لازم است تا کل توان مصرفی لامپ‌ها را محاسبه کرده و برای انتخاب توان موتور برق مناسب گلخانه به کار اندازید.

ترموستات

دستگاه کنترل دما در فضاهای گلخانه‌ای است که از طریق قطع و وصل تجهیزات برقی برای کنترل دمای محیط گلخانه اقدام می‌کند. این دستگاه مصرف برق زیادی ندارد؛ اما حضور آن برای کنترل بهینه مصرف برق فضاهای گلخانه‌ای الزامی است و قطعاً با تنظیم دقیق آن می‌توانیم شرایط کارکرد بهتری را برای موتور برق مناسب گلخانه فراهم کنیم.

سیستم تهویه هوا

تجهیزات جریان هوا از مهمترین وسایل الکتریکی در فضاهای گلخانه‌ای هستند. این تجهیزات در واقع فن‌های قدرتمندی هستند که هوا را در بخش‌های مختلف گلخانه و در میان گیاهان جابه‌جا می‌کنند. در عین ‌حال برای خارج کردن هوای راکد و دم گرفته گلخانه و ورود هوای جدید و کاملاً خنک شده با عبور از پدهای سلولزی تأثیرگذار هستند. انواع فن گلخانه، اگزاست فن و یا فن سیر کوله در این دسته ‌بندی قرار می‌گیرند. توان مصرفی این تجهیزات نیز متفاوت است و با توجه به نوع موتور الکتریکی نصب شده در آنها از مدل‌های تک‌فاز و یا سه فاز محاسبه می‌شود. از طرفی با توجه به ابعاد گلخانه ممکن است که از چندین عدد اگزاست فن و یا فن سیر کوله در جداره‌ها و یا فضاهای بزرگ گلخانه‌ای نصب شود که لازم است تا مجموع توان آنها برای انتخاب موتور برق مناسب گلخانه محاسبه گردد.

روشن نمودن سیستم تهویه گلخانه با موتور برق

سیستم آبیاری تحت فشار

عموم فضاهای گلخانه‌ای دارای سیستم آبیاری تحت فشار هستند. این سیستم در واقع یک شبکه گسترده از لوله‌هایی است که قرار است تحت عملکرد پمپ آب‌های قدرتمند برای آبیاری قطره‌ای و یا بارانی و حتی مه پاشی در کل فضای گلخانه استفاده شود. برای طراحی این سیستم و توزیع آب گلخانه از انواع موتور پمپ‌ها استفاده می‌کنند که با توجه به دبی خروجی دارای موتورهای الکتریکی تک‌فاز و یا سه فاز هستند که مقدار مصرف آنها در انتخاب موتور برق مناسب گلخانه دیده می‌شود.

توصیه‌هایی برای انتخاب موتور برق مناسب گلخانه

در محیط گلخانه تقریباً به تمامی تجهیزات الکتریکی به ‌طور هم‌زمان نیاز داریم. مثلاً سیستم خنک‌کننده در کنار سیستم تهویه به ‌همراه پمپ آب و روشنایی فعال هستند. به ‌این ‌ترتیب موتور برق مناسب گلخانه باید برای پوشش توان کافی تمامی تجهیزات پیش‌ بینی ‌شده باشد. از آنجا که فعالیت گلخانه تمام‌وقت و بدون توقف است، لذا باید از موتور برق‌هایی که توان کار طولانی‌ مدت دارند، استفاده کنید. موتور برق‌های دیزلی از این نظر بهترین هستند.

از طرفی توصیه می‌کنیم که مولد شما از نوع سیم پیچ تمام مس باشد تا راندمان آن در تولید برق بالا باشد. در عین ‌حال حتماً از قابلیت تولید برق سه فاز برخوردار باشد. چرا که بسیاری از تجهیزات الکتریکی نصب‌ شده در گلخانه از نوع سه فاز بوده که برای راه‌اندازی آنها به برق ۳۸۰ ولت با خروجی‌های صنعتی جریان بالا نیاز پیدا می‌کنید.​

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: