خرید و مشاوره فنی: 33554409-026

موتور برق مناسب هیئت ها و مراسم عزاداری

استفاده از موتور برق جهت هیئت ها و مراسم عزاداری محرم

فهرست مطالب

در ایام محرم شور و هیجان حسینی تمام ایران را فرا می‌گیرد. هزاران دسته عزاداری طبق رسم همه ساله برای حرکت در خیابان‌های شهر به راه می‌افتند و لازم است تا از بلندگوهایی رسا برای پخش صدای مرثیه خوان استفاده کنند. این دسته‌های عزاداری و حتی بسیاری از هیئت‌ها که به شکل موقتی راه‌اندازی می‌شوند، برای پوشش نیازهای خود از موتور برق استفاده می‌کنند. اما موتور برق مناسب دسته‌ های عزاداری کدام است؟ معیارها برای انتخاب مولدی مناسب و کار راه‌انداز چیست؟

انتخاب مولد وابسته به مقدار جریان مصرف‌کننده‌ها بستگی دارد. در این‌باره نیز مصرف‌کننده‌ها مجموع تجهیزات سیار دسته‌های عزاداری از قبیل بلندگو و سیستم صوتی در کنار تجهیزات روشنایی از قبیل انواع پروژکتور است. در این ‌میان ممکن است به فراخور موقعیت، مکان برگزاری هیئت و یا با توجه به ایام مختلف سال از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز استفاده شود. با این پیش‌ فرض روش‌ها برای پیدا کردن موتور برق مناسب هیئت ها به قرار زیر است.

استفاده از موتور برق برای مراسم عزاداری امام حسین

محاسبات مصرف برق تجهیزات عزاداری

اگر برای تهیه موتور برق مناسب دسته های عزاداری اقدام می‌کنید، در قدم اول باید توان مصرفی در تمامی تجهیزات هیئت را محاسبه کنید. سیستم‌های صوتی و روشنایی مهمترین مصرف ‌کنندگان در هر هیئت و دسته عزاداری است. در عین ‌حال هیئت با توجه به بزرگی و یا کوچک بودن به نصب تعداد متفاوتی از تجهیزات الکتریکی نیاز دارند. لذا نمی‌توانیم با یک فرمول یکسان برای تمامی هیئت‌ها با شرایط مختلف دستور العمل شبیه به‌ هم تدوین کرد. برای انتخاب حرفه‌ای موارد زیر را بررسی کنید:

مصرف برق بلندگو و سیستم صوتی

سیستم صوتی شامل بلندگو، آمپلی فایر و حتی میکروفن بخش پررنگی در تجهیزات الکتریکی هر هیئت عزاداری است. اما نوع بلندگوها و حتی تجهیزات همراه آنها از هیئتی تا هیئتی دیگر متفاوت است.

در بهترین شرایط برای آنکه صدای نوحه ‌خوان کاملاً رسا به تمامی افراد حاضر در هیئت برسد، باید توزیع صدا در حدود ۷۰ الی ۷۵ دسی بل را تأمین کنیم. یک بلندگوی ۱۵۰۰ وات به ‌راحتی این مقدار صدا را تولید می‌کند. اما برای توزیع هر چه بهتر می‌توانیم از چند عدد بلندگو با مجموع توان ۱۵۰۰ وات در فاصله متعادل از یکدیگر استفاده کنیم. این در حالی است که وقتی ابعاد هیئت بزرگ می‌شود، باید بر تعداد بلندگوهای ۱۵۰۰ وات نیز افزوده گردد. در عین ‌حال لازم است تا از آمپلی فایرهای قدرتمند حتی دو برابر توان بلندگوها یعنی در حدود ۳ هزار وات در صور نصب یک بلندگو استفاده کنید.

روشن تجهیزات هیئت ها و مراسم عزاداری به وسیله موتور برق

مصرف برق پروژکتور و روشنایی

سیستم‌های روشنایی دومین بخش کلیدی تجهیزات الکتریکی در هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری هستند. معمولاً در هیئت‌ها، خصوصاً دسته‌های عزاداری از انواع پروژکتور برای روشنایی محیط استفاده می‌کنند. پروژکتورهای استفاده ‌شده نیز کاملاً متنوع در بازه ۱۵۰ الی ۸۰۰ وات هستند؛ اما به ‌طور میانگین توان مصرفی هر پروژکتور را ۳۰۰ وات در نظر می‌گیریم. حالا وقت آن است که تعداد پروژکتورهای مورد نیاز هیئت و یا دسته عزاداری خود را محاسبه کنید.

توان موتور برق موردنیاز برای هیئت و مراسم عزاداری

مصرف برق وسایل سرمایشی

ایام سوگواری محرم براساس سالنامه قمری است و در چرخه‌ای طولانی برخی سال‌ها در ایام تابستان و برخی دیگر از سال‌ها در ایام زمستان برگزار می‌شود. استفاده از وسایل سرمایشی برای مواقعی که ایام محرم در تابستان است، جریانی عادی است. در عین ‌حال تنوع وسایل سرمایشی نیز گوناگون است. از پنکه‌های ساده تا پنکه‌های سقفی، کولرهای آبی، اسپلیت‌ها و حتی داکت اسپلیت و چیلر برای تجهیز سرمایش هیئت‌ها استفاده شده ‌است. مقدار مصرف برق هر کدام نیز کاملاً متفاوت از دیگری است. برای انتخاب موتور برق مناسب هیئت ها حتماً تمامی وسایل سرمایشی را ارزیابی کنید و مجموع توان مصرفی گروهی آنها را محاسبه کنید.

مصرف برق وسایل گرمایشی

تا وقتی از وسایل سرمایشی استفاده می‌شود، منطقی است که نیازی به راه‌اندازی تجهیزات گرمایشی نداشته باشیم. اما وقتی ایام سوگواری امام حسین در فصل سرما وارد می‌شود، استفاده از این تجهیزات اجتناب ‌ناپذیر است. از آنجا که هیئت‌ها مکان‌هایی موقتی هستند، لذا بعید است که برای گرمایش خود از گاز شهری استفاده کنند و عموم تجهیزات گرمایشی آنها الکتریکی است. در این‌باره نیز با تنوع کاملی از انواع تجهیزات روبرو هستیم. اسپلیت، بخاری برقی، رادیاتور برقی، هواسازها، فن کویل‌ها و... همگی از جمله این تجهیزات محسوب می‌شوند که مقدار توان برق مصرفی آنها در شرایط کلی متفاوت است. البته در این مورد نیز لازم است تا توان تمامی تجهیزات گرمایشی الکتریکی را محاسبه کرده و از آن برای انتخاب توان موتور برق مناسب هیئت ها استفاده کنید.

نکته‌هایی برای انتخاب موتور برق مناسب هیئت ها

قاعدتاً مجموع توان مصرفی تجهیزات الکتریکی هیئت و یا دسته‌های عزاداری مهمترین فاکتور تعیین ‌کننده برای انتخاب موتور برق مناسب دسته های عزاداری است. اما در این‌باره با فاکتورهای تعیین ‌کننده دیگری نیز روبرو هستیم. از قبیل:

  • موتور برق کم‌صدا تهیه کنید تا باعث تداخل و یا آزار افراد در هیئت و دسته‌های عزاداری نشود.
  • مولد از نوع سیم پیچ تمام مس تهیه کنید. این مولدها راندمان کار بالایی دارند و در عملکردی بهینه برق مورد نیاز شما را تهیه می‌کنند.
  • به مقدار مصرف مولد توجه کنید. مدت زمان فعالیت هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری معمولاً طولانی است و باید از مولدی کم‌مصرف استفاده کنید.
  • نوع سوخت مصرفی مولد را بررسی کنید. مدل‌های دیزلی برای کار در مدت زمان طولانی آمادگی بهتری دارند؛ اما سوخت مورد نیاز آنها به ‌راحتی تأمین نمی‌شود.
  • مولدی با شاسی چرخ‌دار تهیه کنید.
انواع مدل های موتور برق کیفی جهت استفاده در هیئت عزاداری

 

  • از موتور برق‌های کیفی می‌توان برای هیئت‌ها استفاده کرد؟

    بله، مولدهای کیفی با توان بالای ۲ کیلو وات برای راه‌اندازی تجهیزات یک هیئت کوچک عزاداری کافی است.

  • برای کاهش صدای موتور برق در هیئت چه‌کار کنیم؟

    اگر نسبت‌ به صدا حساسیت بالایی وجود دارد، می‌توانید از مدل‌های کانوپی شده تهیه کنید.

  • برای فعالیت طولانی دسته‌های عزاداری و هیئت‌ها چه نوع موتور برق را پیشنهاد می‌کنید؟

    اگر مدت زمان فعالیت هیئت و یا دسته بیش ‌از ۸ ساعت متوالی است، ترجیحاً از مدل‌های دیزلی تهیه کنید.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: