خرید و مشاوره فنی: 33554409-026

موتور برق مناسب برای کولر گازی

کولر گازی و خانواده‌ای خوشحال

فهرست مطالب

با شروع فصل گرما، افراد اقدام به راه‌اندازی کولر‌های خود می‌کنند. امروزه با توجه به مشکلات موجود در زمینه‌ی آب مصرفی در کشورمان، بسیاری از افراد اقدام به تهیه کولر گازی می‌کنند. کولر گازی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، بازدهی بسیار بهتری نسبت به کولرهای آبی دارد. اگرچه که مصرف برق این نوع از خنک‌کننده ها بالا بوده و باعث افزایش هزینه‌ی برق مصرفی می‌گردد، ولی در بیشتر مواقع خنکی مطبوع و بدون رطوبت این نوع از دستگاه‌ها برای بسیاری از افراد مورد توجه می‌باشد.

متاسفانه در چند سال اخیر قطعی برق در فصل گرم سال، باعث مشکلات فراوان برای شهروندان در زمینه‌ی استفاده از کولرهای گازی شده است. از این‌رو بسیاری از افراد اقدام به تهیه‌ی موتور برق مناسب برای راه اندازی کولر گازی می‌نمایند. در این مطلب سعی داریم روش محاسبه و انتخاب بهترین موتور برق برای کولر گازی را به شما آموزش دهیم.

روشن نمودن کولرگازی با استفاده از موتور برق بنزینی

انواع کولر گازی از نظر تکنولوژی

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های کنترل، استفاده از سیستم‌های کنترلی هوشمند و پایدار در مورد کولرهای گازی نیز وجود دارد. از این سیستم‌ها امروزه به عنوان اینورتر در کولر گازی یاد می‌شود. در کولرهای گازی قدیمی و معمولی، امکان کنترل دقیق دمای محیط وجود نداشت و کولر دائما در حال روشن و خاموش شدن بود. در واقع سیستم با سیکل معین زمانی روشن و خاموش می‌شد. در نمونه‌های کمی پیشرفته تر، به کمک سنسور تشخیص دما، روشن و خاموش شدن کولر اتفاق می‌افتد. اشکال عمده در سیستم‌های قدیمی در زمان روشن شدن کولر اتفاق می‌افتاد. در این لحظه کولر گازی با ماکزیمم توان خود شروع به فعالیت می‌کرد. این امر موجب مصرف بسیار بالای جریان برق می‌شد.

توان موردنیاز موتور برق جهت روشن نمودن کولر گازی

در سیستم‌های جدید که با عنوان کولر گازی اینورتری شناخته می‌شود، کولر تنها به صورت روشن و خاموش فعالیت نمی‌کند. بلکه با توجه به دمای محیط با رنج توانی متفاوت، اقدام به تولید سرما و دمش آن به داخل محیط می‌کند. در مدل‌های پیشرفته تر، کولر گازی حرکات افراد در اتاق را بررسی کرده و اگر شخصی در اتاق حضور نداشته باشد، عملکرد کولر به منظور کاهش مصرف انرژی، محدود می‌شود.

در کل استفاده از سیستم هوشمند اینورتری، علاوه بر مدیریت مصرف برق، باعث بهینه عمل کردن کولر گازی شده و از پیک مصرفی برق برای کولر جلوگیری می‌نماید. در این حالت استفاده از موتور برق برای راه اندازی کولر گازی امکان پذیر می‌باشد.

انتخاب موتور برق مناسب برای کولر گازی

BTU چیست؟

BTU یک واحد کار فیزیکی می‌باشد که معادل ۱۰۵۵ ژول انرژی می‌باشد. ۱ بی تی یو مقدار گرمایی است که برای تغییر دمای ۱ درجه‌ی فارنهایت (از دمای ۶۰ درجه فارنهایت به دمای ۶۱ درجه فارنهایت) بر روی ۴۵۳ گرم آب در فشار ۱ اتمسفر نیاز است. از این واحد فیزیکی عمدتا در سیستم‌های سرمایشی برای بیان میزان توان سیستم در ایجاد انرژی سرمایشی استفاده می‌شود. در برخی مدل‌ها واحد بی تی یو به صورت BTUH بیان می‌شود که حرف H معرف ساعت می‌باشد.

حال با این تعریف زمانی که مدلی از کولر با عدد ۳۶۰۰۰ معرفی می‌شود، یعنی توان سرمایش این مدل ۳۶۰۰۰ بی تی یو می‌باشد.

با توجه به تعاریف بالا جداول متفاوتی برای محسبات خرید کولر گازی وجود دارد. در زیر نمونه‌ای از این جداول آورده شده است. در زیر سایز کولر گازی از نظر BTU با توجه به متراژ خانه‌ی مورد نظر بیان شده است.

محاسبه BTU با توجه به متراژ واحد
متراژ فضا بر حسب متر مربعBTU مورد نیاز
246000
4210000
6514000
15025000
25036000

در این بخش ذکر این نکته ضروری می باشد که مقادیر عددی موجود در جدول بالا با توجه به منطقه‌ی آب و هوایی، میزان رطوبت، میزان عایق بودن دیوارها، کف و از همه مهم‌تر پنجره‌ها، تغییر خواهند کرد.

میزان مصرف برق کولر گازی

با توجه به تکنولوژی به کار رفته در کولر و همچنین بسیاری از پارامترهای دیگر می‌توان به مصرف واقعی کولر گازی دسترسی پیدا کرد. به طور مثال اگر پنجره‌های محیطی که کولر گازی در آن نصب شده است، عایق مناسب نباشد، میزان ساعات کارکرد کولر افزایش یافته و در نتیجه میران مصرف برق افزایش می‌باشد. از این رو محاسبه‌ی دقیق مصرف، امکان‌پذیر نمی‌باشد.

با این حال به منظور انتخاب موتور برق برای کولر گازی، نیاز است تا ماکزیمم مقدار مصرف برق سیستم سرمایشی محاسبه گردد. بهترین مرجع برای یافتن این عدد، دفترچه‌ی راهنمای محصول و یا لیبل چسبیده بر بدنه‌ی دستگاه می‌باشد. معمولا مقدار BTU کولر به همراه ماکزیمم مقدار مصرف آن، بر روی برچسب دستگاه نوشته می‌شود.

لیبل اطلاعات کولر گازی

اگر دفترچه و برچسب بدنه کولر گازی در دسترس نمی‌باشد می‌توانید به روش بیان شده در ادامه‌ی مطلب، مقدار ماکزیمم مصرف دستگاه خود را به طور تقریبی بدست آورید.

در کولر گازی‌های معمولی، عدد BTU کولر را مبنای محاسبه قرار می‌دهند. ابتدا ۳ صفر سمت راست عدد را حذف نموده و سپس عدد بدست آمده را تقسیم بر ۲ نمایید. نتیجه، مقدار آمپر مصرفی کولر گازی می‌باشد. مثلا در کولر گازی ۱۸۰۰۰، ابتدا سه صفر سمت راست حذف می‌شود. سپس عدد ۱۸ را بر ۲ تقسیم می‌کنیم. در نهایت مقدار ۹ آمپر به عنوان ماکزیمم جریان مصرفی بدست می‌آید.

در کولر‌های گازی اینورتر دار، می‌توان عدد آمپر نهایی را در مقدار ۰.۸ ضرب نمود. در مثال بالا اگر کولر از نوع اینورتر دار می‌باشد، عدد ۹ آمپر را در ضریب ۰.۸ ضرب می‌کنیم. جریان ماکزیمم نهایی برابر با ۷.۲ آمپر خواهد بود.

انتخاب موتور برق مناسب برای کولر گازی

در انواع کولر گازی، جریان راه‌اندازی کولر معمولا حدود ۲.۵ برابر مقدار جریان ماکزیمم در حین کارکرد می‌باشد. از این رو برای انتخاب موتور برق مناسب برای کولر گازی، عدد آمپر بدست آمده در قسمت قبل را ابتدا در ۲۲۰ ولت و سپس در ضریب ۲.۵ ضرب کنید. در اینصورت، توان مورد نیاز از موتور برق را بدست آورده‌اید.

در مثال بالا اگر کولر گازی از نوع معمولی باشد، به موتور برق با توان ۵۰۰۰ وات نیاز دارد. اگر هم کولر از نوع پیشرفته و اینورتری باشد، موتور برق مورد نیاز ۴۰۰۰ وات می‌باشد.

با توجه به جریان راه‌اندازی در کولرهای گازی، معمولا موتور برق تهیه شده، امکان ایجاد توان لازم برای برخی وسایل دیگر را نیز دارا می‌باشد. کافی است در زمان راه‌اندازی فقط کولر گازی را به مولد انرژی متصل نمایید. بعد از روشن شدن کولر گازی، میتوانید سایر تجهیزات خود مثل کامپیوتر یا لامپ را به ژنراتور متصل کنید. 

نصب کولر گازی در فضای نامناسب

محاسبات مربوط به انتخاب موتور برق برای کولر گازی

در زیر به عنوان مثال جدولی به منظور محاسبات برای انتخاب موتور برق مناسب برای انواع کولر گازی آورده شده است.

‌BTU کولر گازیموتور برق مورد نیاز
120003.5 کیلو وات
180006 کیلو وات
240007.5 کیلو وات
360008.5 کیلو وات

در انتخاب موتور برق مناسب برای کولر گازی حتما به این نکته توجه نمایید که در طول زمان راندمان هر دو وسیله کاهش می‌یابد. این بدان معناست که مصرف کولر گازی بالا رفته و تولید توان موتور برق کاهش می‌یابد. از این‌رو حتما در زمان خرید دستگاه توان مورد نیاز خود را کمی بالاتر برده تا در طول چند سال استفاده از هر دو وسیله دچار مشکل نشوید.

 

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: